۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۵۱۲۹
حاجی هاشمی:
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید موضوع تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و با تغییر وزیر ارشاد خللی در مسیر ایجاد نمی‌شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر،  ۲۴ اردیبهشت بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از رویداد بازی‌آرا گفت براساس آخرین تغییر در اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که به تصویب رسیده و طی چند روز آینده ابلاغ می‌شود، مسئولیت تنظیم‌گری و حمایت از سایر بازی‌های مهم اعم از بازی‌های رایانه‌ای در اختیار این بنیاد قرار می‌گیرد.

وزیر ارشاد هدف این تغییر ساختار را پشتیبانی مالی، ساختار پژوهشی و نیروی انسانی قوی‌تر عنوان کرده و گفت به واسطه این موضوع تنظیم‌گری گسترده‌تری خارج از حوزه بازی‌های رایانه‌ای شکل می‌گیرد. با گذشت بیش از یک ماه از این موضوع همچنان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سکوت اختیار کرده و خبری از تصویبات اساسنامه نیست.

محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مساله تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: براساس مصوبه ابتدا باید ضوابط و فرآیند‌ها توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تهیه و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. هم اکنون در حال تهییه این ضوابط و فرآیند‌ها هستیم.

وی ادامه داد: برای تهیه ضوابط و فرآیند‌ها د ر حال تعامل با فعالان صنعت گیم هستیم تا در نهایت بتوانیم چارچوب آن را ارزیابی کنیم. در مجموع موضوع بازی و سرگرمی در دهه‌های گذشته به ویژه در دهه ۹۰ رشد بسیاری داشته است. در دنیا از سال ۲۰۱۰ صنعت گیم رشد یافت. همچنین در سال‌های اخیر حوزه بازی‌های حضوری رشد زیادی داشته که می‌توان به اتاق‌های فرار اشاره کرد. برخی از تحلیلگران در دنیا اعتقاد دارند که بازی از بازی‌های رایانه‌ای و سبک فرار از اتاق در بازی‌های رایانه‌ای منبعث شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه گفت: مخاطبان اصلی بازی اتاق فرار گیمر‌ها هستند. این اتفاق مبنی بر اینکه بازی در دنیا به صورت فزاینده درحال رشد است، نشان می‌دهد که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. همچنین برخی از تحلیلگر‌ها اعتقاد دارند که بازی‌های رایانه‌ای باعث شده تا بازی به سبد مصرف مردم عموم جامعه اضافه شود.

وی افزود: براساس اولین پیمایش صورت گرفته توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۸۹ متوسط سن گیمر‌ها و بازیکن‌ها ۱۶ سال بود. در سال ۱۴۰۲ پیمایش دیگری توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام گرفت که متوسط سن گیمر‌ها به ۲۳ سال افزایش یافت. این آمار نشان می‌دهد که عموم جامعه به سمت گیمرشدن پیش می‌روند؛ بنابراین بازی‌های رایانه‌ای سبب شده است که بازی در سبد مصرف مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد.

حاجی هاشمی گفت: گیمر‌هایی که به واسطه ابزار‌های دیجیتال بازی می‌کردند، هم اکنون به دنبال فضای واقعی هستند تا در آن فضا بازی کنند. به همین جهت فضای بازی در کشور رشد کرده است. بنظر می‌رسد نیازمند یک متولی در سطح حاکمیتی هستیم تا پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد و در نهایت شاهد رشد بازی باشیم. در این مسیر با موضوعاتی همچون سیاست گذاری، تنظیم گری، حمایت و معرفی فضا‌های سالم برای حضور خانواده‌ها روبرو هستیم. این نیاز سال‌ها در کشور احساس می‌شود. در جلسات مختلفی حضور یافتم. در نهایت این نیاز وجود دارد که قدری جدی‌تر به حوزه بازی‌ها پرداخته شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و حوزه فرهنگ عمومی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای این مسئولیت است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تهیه این ضوابط و فرآیند است تا به طراحی لازم برسد. حدود و ابعاد آن روشن شود. زمانی که بازی در کشور به عنوان یک امر فرهنگی تعریف شود، این امر به کاهش آسیب‌ها و تهدید‌ها کمک می‌کند و بازی به عنوان یک فرصت برای کشور باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: درخواست بسیاری از فعالان صنعت گیم از مان این مسائل است. گاهی تنظیم گری درستی در این صنعت انجام نمی‌شود و بیشتر ابعاد تهدید محور بودن بازی در کشور به چشم می‌آید. اگر حوزه بازی سامان یابد، قطعاً فضای رشد آن ایجاد می‌شود و گیمر‌ها در یک فضای سالم می‌تواند بازی کنند.

حاجی هاشمی در پاسخ به این پرسش که سرانجام تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه می‌شود، گفت: کار اساسنامه در دستور کار است. به دلیل آنکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این موضوع در سیاست گذاری کلان فرهنگی کشور قرار می‌گیرد و در آن توسط نخبگان فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری می‌شود، یقین دارم که تصمیم شأن این خواهد بود که حوزه بازی و سرگرمی باید متولی داشته باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند این کار را انجام بدهد و مسیر را به جلو ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر